Пробивът на Китай, който построи влак, по-бърз от самолет

Инженери вече са провели тест на влак, способен да достигне скорост от 1000 км/ч

Маглев използва технологията за магнитна левитация и се движи не по релси, а на магнити над специално изграден коловоз 

В страната вече има 42 000 км железни пътища и се строят 28 000 км нови линии. Хиляда километра вече не са разстояние за китайците. И не е нужно да пускате самолет, след като е по-лесно да построите високоскоростна железница. Дори и да е за няколко милиарда долара. Строителите на железниците в Китай оставиха всички други страни далеч назад. В Китай вече има 42 000 (!) километра високоскоростни пътища. Най-близкият конкурент до Китай е Япония с около 20 000 км. А западните страни са абсолютно безнадеждно изостанали, като например във Франция има малко повече от 3000 километра високоскоростни железници, в Испания – около 2000, а в Германия са само 1 000.

Първите високоскоростни линии са създадени от Тайван и Саудитска Арабия. А в Африка Мароко и Египет се борят за правото да отворят първата си такава линия и двете страни сега строят в надпревара. Има отделни високоскоростни линии в Турция (от Анкара до Истанбул), във Великобритания (на входа на тунела под Ламанша). В Русия все още има само един такъв път – от Москва до Санкт Петербург. Другите са само в плановете и те са изключително далечни. Китайците, очевидно, гледат на опитите на другите страни и се смеят. В момента те строят още 28 000 километра високоскоростни железници. Освен това създават все повече и повече високоскоростни влакове, които са на път да започнат да изпреварват самолетите по скорост.

Полетите със самолет на къси разстояния – до 1100 км – стават все по-малко популярни. Това засяга и манията по екологията, която се зароди в Скандинавия. Сега „отговорните“ западни туристи не летят, а шофират. Железопътният транспорт е много по-ефективен от проектите с малък капацитет като Hyperloop на Илон Мъск. В крайна сметка влаковете могат бързо да транспортират огромен брой хора. Високоскоростните влакове са най-съблазнителната комбинация от достъпност и скорост. Влаковете отдавна са надминали ограничението от 300 км/ч.

И дори тази скорост за китайските железопътни строители е просто дреболия. Китайската корпорация за аерокосмическа наука и промишленост (CASIC) разработи първия в света ултра високоскоростен свръхпроводящ влак с магнитна левитация (маглев). Инженерите вече са провели тестов пуск и влака маглев е способен да достигне колосална скорост от 1000 км/ч.
Вярно е че това е при идеални условия, когато влакът трябва да се движи в специален вакуумен тунел. Вакуумът е необходим, за да се избавите от съпротивлението на въздуха. Същият влак, но без вакуумния тунел, може да развие 625 км/ч.

В бъдеще се очаква влака маглев да се използва за пътуването между клъстерите от мегаполиси по крайбрежието на Китай. Тестова линия за новия експресен влак е построена в град Датонг в северната провинция Шанси. Китай поставя един след друг нови железопътни рекорди. Шанхайският високоскоростен влак маглев е най-бързият търговски експресен влак в света и дори е включен в книгата на Гинес. Японците искат да се състезават с китайците, но техния влак SCmaglev на компанията Central Japan Railway развива максимална скорост от 600 км/ч. Вярно е че, докато японците само го изпитват, в Датунг вече беше представен един още по-бърз модел.

Тъй като в Китай има все повече и повече високоскоростни влакове, пътуванията с тях стават по-евтини. Еднопосочен билет за стандартна класа за влак маглев в Шанхай струва 50 юана ($7), докато един двупосочен билет струва 80 юана ($11,5). Билетите се продават на автомати както на летището, така и на гарите на трасето Longyang Road. Маглев използва технологията за магнитна левитация. Вместо да се движат по релсите като обикновените влакове, те се носят над специално изграден коловоз благодарение на магнитите. Има два типа маглев влакове: тези, които използват електромагнитно и електродинамично окачване. В първия случай електромагнитите са монтирани под влака и над специален водач, по който се движи влака маглев. Във втория случай електромагнитите са монтирани отстрани на влака и в стените на бетонната направляваща.

Когато влакът се движи с висока скорост, намотките генерират магнитна сила, която позволява на влака да левитира и да остане на стабилна височина и разстояние от коловоза. Преди това обикновените електромагнити бяха използвани за магнитните левитационни влакове, но сега те са свръхпроводящи, които създават много по-силни магнитни полета. Това е единственият начин да се осигури гигантската скорост дори и във вакуум. Влаковете маглев се считат за по-безопасни от конвенционалните влакове. Генерираната магнитна сила поддържа влака на направляващата през цялото време, дори и при най-тесните завои.

Влакът има спирачни панели монтирани пред влака маглев. И, да кажем, че японският SCmaglev дори има колела, които се отстраняват след стартирането със спирачни накладки. Вярно е, че влаковете маглев си имат и недостатъци. Те са скъпи за изграждане и изискват специална инфраструктура (релси, тунели и т. н.), която струва милиарди долари. Ето защо, дори тези страни, които имат развита мрежа от железопътни линии, е малко вероятно да преминат към влаковете маглев в близко бъдеще. А в Китай не е необходимо да се преустройва нищо и те просто създават цялата инфраструктура от нулата.

в.Труд

(Превод за “Труд пews“ – Павел Павлов)

Свързани новини

Проф. Калин Гайдаров за обира в Благоевград: Това е тежка престъпност

vesito

Неочаквани новини около мистериозно изчезналата 17-г. Ивана от Дупница

vesito

Кола премаза и уби на място възрастен велосипедист

vesito

Публикувай коментар

* Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически.