Млада майка осъди община Благоевград за това, че й е отказано изплащането на финансов стимул за раждане на бебе, предвиден в Наредбата за стимулиране на раждаемостта, приета от Общинския съвет. Александрина Пандурска и съпругът й са депозирали заявление да получат предвидените по наредба 900 лв. за първо дете на родители с висше образование миналия януари, но след 6 месеца получили писмо с отказ от комисията, разглеждаща молбите. Мотивът е, че майката няма постоянен и настоящ адрес в общината повече от 2 г. преди раждането на детето.
„Единият родител трябва да отговаря на това условие, докато за другия се иска само към датата на подаване на декларацията да има регистрация за постоянен и настоящ адрес“, поясни пред „Струма“ младата майка. Тя обясни, че в Член 1 на самата наредба като отделни 3-а и 4-а точка е записано, че на условието за 2 г. уседналост трябва да отговаря майката или бащата.
„Явно обаче комисията, която разглежда заявленията на родителите, разглежда двете точки заедно, като приема, че действието им е комулативно, въпреки че става дума за две различни хипотези. Писала съм си с много родители с откази, може би към 50 души, и от тях аналогични на моя имаше 3-4 случая, а това, грубо пресметнато, е около 5-10% и съвсем не е малко. Повечето са се отказали да обжалват и не са стигнали дори до консултация с адвокат, може би заради разходите, тъй като, ако загубят делото, ще трябва да платят сами“, коментира Александрина Пандурска.
Тя обаче поела риска да заведе дело заради твърдото си убеждение, че разсъждава правилно и няма логика двете изисквания да се разглеждат заедно. Отказа получила в края на юли и в законовия 14-дневен срок за обжалване подала иск в съда.
„Друг ключов момент при кандидатстване за тази финансова помощ е, че когато бащата отговаря на условията за получаването й, т.е. неговият постоянен и настоящ адрес 2 г. назад е в общината, декларацията трябва да се подаде от негово име. Такъв е нашият случай. Обръщам внимание, защото в деловодството на всички, включително и на мен, казаха, че не може заявлението да се подаде от името на бащата. Аз обаче настоях да е от негово име, дори да не я приеме комисията. Ако се направи справка колко молби са подадени само от името на бащата, може да се окаже, че е само нашата. Това означава, че още преди да се стигне до разглеждане по същество на молбите, част от кандидатстващите се отхвърлят, тъй като не майката, от чието име е декларацията, а бащата отговаря на условието и затова той е трябвало да я входира. Яд ме е за това, още повече че още като е писана наредбата, в нея има допуснати грешки и така е приета от ОбС. Не съм сигурна, ако в съда се обжалва отказ за получаване на тази помощ с мотив, че майката е подала заявлението, а бащата отговаря на условията, дали магистратите няма да отсъдят в полза на родителите. Защото в крайна сметка единият отговаря на условията, като само размерът на помощта би следвало да зависи от степента на образование на родителя, отговарящ на изискванията за 2 г. уседналост“ , обясни младата майка.
Александрина Пандурска разказа как веднага след като получила писмения отказ от общината да получи финансова подкрепа за раждане на детето се обадила в общината да попита къде може да обжалва. Обяснили й, че трябва да го направи пред 3-членна комисия в общината. В писмото с отказа обаче се посочвало, че може да го направи пред Административен съд .
„Това е още едно разминаване, тъй като в наредбата е вписано, че обжалването става пред комисия. Реших да се доверя на съда за обжалването, тъй като не очаквах, след като веднъж ми е отказано комисия към общината да се произнесе по различен начин, но чакайки решението й, можех да пропусна 14-дневния срок, в който да сезирам съда“, обясни Александрина Пандурска.
В нейния случай и двамата родители са от Благоевград, но по време на следването си в София тя променила настоящия си адрес заради общежитието и като се върнала да живее в родния си град, забравила да го смени, както много други млади хора. Направила го непосредствено преди да подадат декларацията за финансова подкрепа за сина им, изчитайки внимателно наредбата и виждайки това изискване.
Делото се състояло на 7 декември и с решение от 22 декември съдът връща за преразглеждане отказа на младото семейство да получат полагащия им се по наредба стимул за раждане на дете. От общината не са обжалвали решението и преди дни то е влязло в сила, като общината се задължава да плати и разходите на съда, и адвокатския хонорар на защитника на младото семейство.
„Искам хората да знаят, че когато си търсиш правата, когато си грамотен или се свържеш с такъв човек, има голям шанс да докажеш правотата си. Апелът ми към общинските съветници е да внимават какво приемат и когато се установи неточност или грешка в тяхно решение, както е в случая с тази наредба, да я коригират и да го обявят публично. Бих призовала и родителите в ситуация като нашата да не се колебаят да се обръщат към съда и да се възползват от правото, което им дава законът“, каза Александрина Пандурска.
Припомняме, че Наредбата за насърчаване на раждаемостта в община Благоевград бе приета от ОбС в началото на 2020 г. по предложение на групата на ПП „Партия на зелените“, като първата година съветниците решиха да изплащат сумите само за раждане на трето дете, но пропуснаха да уточнят какво се случва с останалите и в началото на 2021 г. родителите на бебета, родени предната година, заляха деловодството с декларации за отпускане на финансов стимул. По искане на предишния кметски екип бе намален размерът на финансовите помощи, както и бе съкратен срокът, в който родителите имат право да подадат заявление за кандидатстване за бонуса.
Над 350 молби за родените през 2020 г., към тях и тези за бебета, родени през 2021 г., се задържаха по нареждане на кметския екип с месеци без отговор заради липсата на заложен в бюджета финансов ресурс за изпълнение на наредбата.
До момента подадените заявления за получаване на финансов стимул за раждане на бебета в община Благоевград са 772, като от тях са разгледани 748, одобрени са 439 и 309 са отхвърлени. Дали през 2022 г. ще се изплащат редовно тези стимули за раждане зависи от това колко голям ще е дефицитът за чистота и сметосъбиране, информираха от общината.
В резултат на съдебното решение по случая на Александрина Пандурска комисията вече не разглежда кумулативно регистрацията на двамата родители и от началото на 2022 г. много по-малко семейства получават откази, разкриха за „Струма“ общински съветници.
Източник: Вестник Струма