Музей на теснолинейката на жп гарата в Банско

Идеята за цялостно възстановяване и развитие на Родопската теснолинейка Септември – Добринище придобива все по-конкретни измерения. Централното управление на „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД лансира концепция тя да бъде популяризирана като туристическа атракция и национална забележителност, в която гара Банско ще има специално място – както е било още при изграждането на линията, когато е построена като базов пункт за обслужване на подвижния състав.
Теснолинейката е единствената функционираща жп линия с междурелсие 760 мм в България. Тя е с обща дължина 124,7 км и свързва Горнотракийската низина, Родопите, Рила и Пирин. По пътя си минава през живописното дефиле на Чепинска река, пресича Чепинското корито и се устремява към Аврамовата седловина, която разделя Рила и Родопите. Именно на това място се намира и най-високата гара на Балканския полуостров – гара Аврамово, на 1267 м н.в. От там, по поречието на река Места теснолинейката достига до полите на Пирин, минавайки през гр. Банско до крайната ѝ гара Добринище.
През изминалите дни беше извършен оглед на линията и инфраструктурата на гарите от представители на БДЖ-ПП, НКЖИ и народния представител Васил Тодев.
Целта на огледа е да бъде изготвен списък с дейности, които да залегнат в няколкогодишен план за възстановяване и развитите на родопското влакче, по който работим съвместно с Министерство на транспорта, сподели депутатът.
При проверката в Банско, към работната група се присъедини и секретарят на Общинската администрация Иван Докторов. Той сподели намерението на общинското ръководство, обсъдено с представители на ДП Национална компания Железопътна инфраструктура, за създаване на транспортен комуникационен център в района на ЖП гара Банско. Районът на жп гарата в Банско е подходящ за тази цел, тъй като, освен железопътния транспорт с теснолинейката, на едно място ще бъдат организирани спирките за междуградските автобуси, общинските автобусни превози, маршрутните коли към хижа Вихрен и стоянка за такси. За пътниците ще бъде удобно да имат достъп до всички видове транспорт в Банско на едно място и да получават пълна информация за трафика. Чакалнята на гарата ще бъде използвана от всички пътници, независимо какъв транспорт използват.
Проектът на Община Банско кореспондира и с идеята депото на гарата да се превърне в музей на теснолинейката и в него да бъдат експонирани част от парните машини, които в момента се намират в депо Септември. Облагородяването на водната кула, обръщателния механизъм, крановете за вода и експонирането на вагони от различните поколения могат да превърнат гара Банско в притегателна туристическа атракция.
По този начин жп гара Банско ще се превърне в динамичен социален център, който ще обедини възможността за удобно ползване на различни видове транспорт, запазено материално и историческо наследство и привлекателна туристическа атракция. Очаква се това да доведе и до нови причини и начини за ползване на теснолинейката от туристи, спортисти, скиори и колоездачи.

Свързани новини

Дават старт на Международен крос в Кюстендил на 14 септември

vesito

Кметът на Сандански Атанас Стоянов откри деветото издание на плувен турнир СПАРТАК

vesito

Със залп на пушки беше открит Първи международен фолклорен фестивал „Изгрев от Айдара“

vesito

Публикувай коментар

* Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически.