ГЕРБ и ДПС предлагат да се забрани рекламата на хазарт във всички медии

Дни преди прекратяването на 49-ото Народно събрание ГЕРБ и ДПС внесоха ключови законодателни промени за пълна забрана на рекламата на хазарт по телевизията, радиото и в онлайн пространството. Тъй като текстовете се внасят в последния момент, мнозина смятат, че ходът е или предизборен трик, или инструмент за натиск, а не автентично усилие за ограничаване на хазартната мания. Предложението има шанс да бъде прието само при извънредно форсиране на законодателните процедури, което е почти невъзможно в оставащите дни до Великденската ваканция.

Освен това, ако желанието беше автентично, мнозинството едва ли щеше да отхвърли почти аналогични на сегашните предложения на „Възраждане“ за забрана на рекламата на хазарт, както се случи преди по-малко от месец. С текстовете, внесени от Теменужка Петкова от ГЕРБ и Йордан Цонев от ДПС, се предлага пълна забрана на рекламата на хазарт по телевизията, радиото и онлайн, за което отдавна настояват граждански организации. Премахва се сегашното разделение на „пряка“ и „непряка“ реклама. Текстовете засягят огромни бизнес интереси и ако бъдат приети, ще заличат пазар за стотици милиони левове, както и ще лишат от солидни приходи големите частни телевизии у нас, както и много сайтове. Разрешена остава единствено рекламата на билбордове (на разстояние от училища), върху самите хазартни обекти, както и на спортни съоръжения и екипи, но без тези за деца до 18 години.

Предвижда се санкция от 30 000 до 50 000 лв. за организатор, който нарушава забраната, а за „лицата, които публикуват, излъчват или разпространяват рекламата“ – от 10 000 до 30 000 лв. В проекта обаче няма никакви детайли как Националната агенция за приходите (НАП), която надзирава хазарта, ще контролира налагането на глобите, особено в онлайн пространството. Агресивната и мащабна реклама на хазарт, както и лесният достъп до залози, е една от причините за бума на сектора у нас през последните години. След закриването на частните лотарии на Васил Божков, които бяха топ рекламодатели в българските медии, особено в частните телевизии, рекламата не само не намаля, но дори значително се увеличи. По груби оценки през 2022 г. тя е възлизала на между 100 млн. лв. и 200 млн. лв. С промените ГЕРБ и ДПС предлагат още забрана за отваряне на игрални зали и казина в най-малките населени места – с под 5000 жители. Единствените изключения са курортите и селата и малките градчета в близост до ГКПП. Въвеждат се и допълнителни забрани, свързани с ограничаването на нелегалния хазарт, особено онлайн.

/ Mediapool.bg

Свързани новини

Моден бранд с клиенти в цяла Европа, ще произвежда в Благоевград

vesito

Прогноза за вторник, 17 септември: Променлива облачност, превалявания в Южна България

vesito

Антъни Иванов обяви края на кариерата си

vesito

Публикувай коментар

* Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически.