Промени в Закона за предучилищното и училищното образование отново в НС
По-високата оценка ще се вписва в удостоверение, с което ще се кандидатства във висшите училища. Има срок – в рамките на година от първия положен изпит.
Да има възможност за повишителен изпит на матурите, ако зрелостниците не са доволни от оценките си. Повторен опит да се въведе такава възможност правят група депутати, начело с Красимир Вълчев, след като миналата година омбудсманът Диана Ковачева предложи зрелостниците да имат втори шанс, ресорната комисия в 48-ото НС го прие, но в крайна сметка текстовете не успяха да минат през четения в зала. Сега, след като в края на юли просветният министър проф. Галин Цоков посочи, че МОН ще подкрепи такава идея, предложенията за промени в Закона за училищното и предучилищното образование са внесени в Народното събрание.
Те гласят, че еднократно, в рамките на една година след полагането на първия Държавен зрелостен изпит (ДЗИ), недоволните от оценките си ще могат да явят на следващ насрочен ДЗИ в същото училище. Ако искат да кандидатстват с новата си оценка, зрелостниците ще получават удостоверение с нея. Този документ ще бъде признаван от висшите училища, заради което се налага и допълнение към разпоредбите в Закона за висшето образование. В дипломата ще остава оценката от редовната матура и тя няма да се замества с по-високата, изкарана допълнително. В мотивите към законопроекта е записано отново, че предложенията са във връзка с констатираните проблеми с полагането на ДЗИ и липсващата в момента възможност зрелостниците, които не са доволни от оценка на матура, да се явяват отново на изпит с цел повишаването ѝ. Към момента единственият вариант за втори шанс е зрелостникът да не се яви на редовната дата или да се откаже от изпита, като получи “Слаб”, и да отиде на поправителната сесия.
“Това, че учениците, които не са представили достатъчно добре според тях на ДЗИ, нямат шанс за поправка на оценката си, ги ощетява при понататъшното им развитие. Получената оценка от ДЗИ е окончателна и определяща при кандидатстването им във висше училище и респективно от голямо значение за тяхното бъдеще”, пишат още вносителите и допълват, че това води до негативни последици при кандидатстването. Затова с новите текстове следва да се постигне разширяването на възможностите тези, които искат да учат повече, да учат и да кандидатстват за специалностите, които искат.