Музей на теснолинейката на жп гарата в Банско

Идеята за цялостно възстановяване и развитие на Родопската теснолинейка Септември – Добринище придобива все по-конкретни измерения. Централното управление на „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД лансира концепция тя да бъде популяризирана като туристическа атракция и национална забележителност, в която гара Банско ще има специално място – както е било още при изграждането на линията, когато е построена като базов пункт за обслужване на подвижния състав.
Теснолинейката е единствената функционираща жп линия с междурелсие 760 мм в България. Тя е с обща дължина 124,7 км и свързва Горнотракийската низина, Родопите, Рила и Пирин. По пътя си минава през живописното дефиле на Чепинска река, пресича Чепинското корито и се устремява към Аврамовата седловина, която разделя Рила и Родопите. Именно на това място се намира и най-високата гара на Балканския полуостров – гара Аврамово, на 1267 м н.в. От там, по поречието на река Места теснолинейката достига до полите на Пирин, минавайки през гр. Банско до крайната ѝ гара Добринище.
През изминалите дни беше извършен оглед на линията и инфраструктурата на гарите от представители на БДЖ-ПП, НКЖИ и народния представител Васил Тодев.
Целта на огледа е да бъде изготвен списък с дейности, които да залегнат в няколкогодишен план за възстановяване и развитите на родопското влакче, по който работим съвместно с Министерство на транспорта, сподели депутатът.
При проверката в Банско, към работната група се присъедини и секретарят на Общинската администрация Иван Докторов. Той сподели намерението на общинското ръководство, обсъдено с представители на ДП Национална компания Железопътна инфраструктура, за създаване на транспортен комуникационен център в района на ЖП гара Банско. Районът на жп гарата в Банско е подходящ за тази цел, тъй като, освен железопътния транспорт с теснолинейката, на едно място ще бъдат организирани спирките за междуградските автобуси, общинските автобусни превози, маршрутните коли към хижа Вихрен и стоянка за такси. За пътниците ще бъде удобно да имат достъп до всички видове транспорт в Банско на едно място и да получават пълна информация за трафика. Чакалнята на гарата ще бъде използвана от всички пътници, независимо какъв транспорт използват.
Проектът на Община Банско кореспондира и с идеята депото на гарата да се превърне в музей на теснолинейката и в него да бъдат експонирани част от парните машини, които в момента се намират в депо Септември. Облагородяването на водната кула, обръщателния механизъм, крановете за вода и експонирането на вагони от различните поколения могат да превърнат гара Банско в притегателна туристическа атракция.
По този начин жп гара Банско ще се превърне в динамичен социален център, който ще обедини възможността за удобно ползване на различни видове транспорт, запазено материално и историческо наследство и привлекателна туристическа атракция. Очаква се това да доведе и до нови причини и начини за ползване на теснолинейката от туристи, спортисти, скиори и колоездачи.

Свързани новини

Профилактика и дезинфекция на водата на три села в община Яоруда

vesito

Почина почетният гражданин и бивш кмет на Благоевград Захари Донев

vesito

При 100 процента обработени протоколи: Димитър Бръчков спечели битката за Петрич

vesito

Публикувай коментар

* Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически.