Много земеделци от Петричкия район се отказват от бизнеса си

Все по-малко дребни и средни производители на плодове и зеленчуци избират борсите и зеленчуковите пазари, за да продават стоката си. Вместо това сключват различни договорки с прекупвачи, който от своя страна вдигат цените на плодове и зеленчуци. Много често по-малките производители се принуждават да изхвърлят продукцията си или да я продават под себестойността ѝ, пише БНТ. Пред една от сергиите за плодове и зеленчуци все по-малко хора пазаруват. Търговците в Благоевград, както и тези в Петричкия край, който е добре известен с производството на плодове и зеленчуци, все по рядко използват борсите, за да продават стоката си. Борсата до петричкото село Кърналово вече изглежда доста пуста, в сравнение с преди 5 или 10 години. Това търговците си обясняват с на първо място – с липсата на бизнесите като ресторанти, които пазаруват от борсите и на второ – с това, че няма млади хора в Югозападна България, които да консумират продукцията или да са заети с производството, тъй като заминават да работят в столицата или в чужбина.

Много от търговците смятат, че както хората за дома и трапезата си, така и голяма част от бизнеса пазаруват от големите търговски вериги, които често са прекупвачи и това повишава цената. Направихме проучване и проследихме цената на сезонните зеленчуци, която оказва се, че на зелената салата започва от 10 стотинки по борсите и директно от производителите и стига до 1 лев, дори и повече по големите вериги. Голямата печалба на веригите и прекупвачите пък отказва все повече земеделците от отглеждането на родни плодове и зеленчуци. Все повече земеделци от Петричкия район се отказват от производството на зеленчуци. Причината е, че много често едва покриват разходите си. Райко Динев – земеделски производител: „Като всеки път, високи цени и на разсад, и на торове и това вдига цената.“

За да не изхвърлят продукцията си, я продават за по-малко отколкото струва. Зоя – земеделски производител: „Търговията в момента е много зле, цените са под всякаква критика – ето 10 салатки за 2 лева, обаче няма кой да купува. Стока има в изобилие, купувачите ги няма, търговците ги няма, младежта я няма и от там идва проблема. Кромид, виж по 30-40 стотинки, перфектен кромид, даже и на 20 има…, репи, ето цял чувал за 2 лева.“ Александър – земеделски производител: „Не може да си пласираме стоката, няма продаване, всеки ден изхвърляме, всеки ден…“ Причината за това, че производителите не изкарват достатъчно, е че все по-малко са и бизнесите, които пазаруват от борсата. Основните клиенти пазаруват на дребно за вкъщи.

Зоя – земеделски производител: „Може би понякога сключват споразумения там по места по селата, директно, без да идват тук, но тука ги няма. Най-голяма е печалбата за прекупвачите, защото разликата в цените на едро и дребно са много големи, – зелената салата тук струва по 20 стотинки, понякога търговците я дават и за по 10 стотинки, а в магазините често струва от 50 стотинки, дори до 1 лев за брой. Райко Динев – земеделски производител: „Прекупвачите честно казано най-добре от всичките, както го мислим така е един работи, друг печели.“ Вече на пазара са и първите оранжерийни краставици, които все още струват средно по 4,50 лева за килограм. Търговците очакват скоро цената им да падне.

Източник: fakti.bg

Свързани новини

НАП бие аларма, засяга хиляди българи

vesito

Община Дупница осигури сграда за Исторически музей

vesito

Шок с „Величие“: Николай Марков не положи клетва и ето какво се случи!

vesito

Публикувай коментар

* Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически.