Модерните технологии и забързаното ни ежедневие правят онлайн пазаруването предпочитан вариант пред традиционното. Все повече хора пазаруват широка гама от продукти от уюта на дома си – дрехи, козметика, мебели, хранителни продукти, а дори и лекарства без рецепта.
В следващите редове ще ви запознаем с онлайн магазините и защо е важно да се доверявате на кантори, които се занимават със счетоводство на онлайн търговия.
Източник на изображението: pexels.com
Електронният магазин и неговото осчетоводяване
Уебсайт, който продава услуги или стоки от разстояние е електронен магазин. Това е посочено и в чл.45 от ЗЗП.
Преходът от традиционното към онлайн пазаруването има своите предимства за потребителите:
- Избор от голям брой артикули на едно място;
- Подробни описания;
- Много изображения от различни ъгли на всеки продукт;
- Лесен начин за проучване на цените;
- Различни варианти на плащане;
- Доставка до желано от клиента място..
Този вид проучване на продуктите преди закупуване е почти невъзможно във физическите обекти. Това е и причината онлайн пазаруването да е по-лесно и ефективно. Потребителите имат възможността да взимат информирани решения от уюта на дома си и без да чакат на дълги опашки.
Разликата в счетоводството за онлайн и физически магазини
Счетоводните отговорности и за двата вида магазини са идентични на територията на България. Основно се разграничават в процесите на плащане – във физическите се плаща единствено незабавно, а в електронните – чрез трансакции или при доставка. Прилаганото ДДС върху стоките е еднакво и в двата случая.
Специфики при счетоводството на онлайн магазини
Онлайн търговията е ниша, която непрекъснато се развива, а неговите правни рамки изискват опитен счетоводител. Той трябва да е много добре запознат с изискванията на НАП, което прави осчетоводяването на онлайн магазина малко по-сложно. Затова е важно финансовото управление да се извършва с голямо внимание.
Има различни фактори, които се взимат под внимание:
- Стоката собствено производство ли е?
- Ако не е, какъв е източникът ѝ?
- Какъв е географският обхват на услугите ви? Това включва както продажби в България, така и в чужбина.
В зависимост от пазарите, на които оперирате, независимо дали е вътрешен, в рамките на ЕС или извън него, възникват различни условия.
Разбира се, от значение е дали управлявате само онлайн магазини или поддържате и физически.
Аспектите, които се обхващат са следните:
- Наличието на касов апарат;
- Наличието на трети страни, които да обработват плащанията (виртуален POS терминал);
- Софтуер за управление на складова наличност;
- Софтуер за управление на продажбите в търговски обект;
- Сайт, отговарящ на Наредба-18.
Всичко изброено до момента изисква насоките на счетоводител, който да е добре запознат с онлайн търговията. Добре е да се доверите на такъв още от създаването на бизнеса ви.
Навлизането в онлайн търговията изисква постоянство и силен маркетинг нюх, който да донесе желания успех. Макар и да изглежда лесна за постигане цел, тя е бизнес начинание, изискващо правилно управлeние в динамично развиваща се среда в висока конкуренция.
Заключение
Електронната търговия променя не само начина ни пазаруване, но и нашия бизнес. Множеството ѝ предимства пред традиционната я правят предпочитан вариант от повечето хора.
Част от тях включват:
- Спестяване на време
- Богат избор от продукти
- Разнообразни начини на плащане и др.
Електронните магазини са изключително популярни сред по-младото поколение, което подчертава техния потенциал за иновативност. Въпреки това трябва да се признае, че успехът им не се крие само в изброените предимства, но и в задълбоченото разбиране на счетоводните практики. С това вървят и правните задължения, както и подходящите маркетингови стратегии.
Доверявайте се на опитни счетоводно кантори, които са добре запознати с динамиката на онлайн търговията, за да ви дадат своите експертни насоки. Това ще е от полза за справянето с трудностите във финансовите разпоредби и създаването на стабилна основа за развитие.