Поредният етап от преговорите с МРРБ по проекта на закон за ВиК демонстрира последователност в нежеланието за вникване в проблемите

МРРБ е получило становището на НСОРБ по подготвения проект на Закон за ВиК, но на този етап не може да го приеме, заяви министър Виолета Коритарова на срещата, поискана от ръководството на Сдружението, на което местната власт беше представена от заместник-председателя на УС на НСОРБ и кмет на Троян Донка Михайлова, членовете на УС Мердин Байрям – кмет на община Върбица и Димитър Бръчков – кмет на община Петрич, кмета на община Сандански Атанас Стоянов и изпълнителния директор на НСОРБ Силвия Георгиева. Въпреки това министър Коритарова изрази готовността на екипа си да бъдат обсъдени проблемите, които общините виждат в предложения за пореден път проект на закон макар че тонът на срещата на моменти далеч не беше конструктивен.
Мотивите, които министерството изложи пред кметовете, са добре познати и от предходните проекти на закона, който предвижда окрупняване във ВиК сектора и принуждава общините да се присъединяват към Асоциациите, създадени механично в рамките на съществуващите административни области. За пореден път беше подчертано, че водещите мотиви са Планът за възстановяване и устойчивост, изисквания на Европейската комисия и необходимостта от спешно приемане на законодателство в сектора, за да бъде получено третото плащане по Плана.
Кметът на Троян Донка Михайлова припомни, че НСОРБ е внесло повече от 30 бележки и конкретни предложения към проекта на ЗВиК и очерта трите ключови проблема, които общините виждат в подхода на министерството към практическо одържавяване на всички доставчици на ВиК услуги.
На първо място това е механичното обединяване на съществуващите сега дружества в рамките на 28-те области. Подходът спестява административни усилия да бъде намерен ясен принцип и прозрачни критерии това да се случи. Общините настояват да не им бъде отнемано правото самостоятелно да вземат решения за включване в асоциации на сродни дружества. Позицията на кметовете бе категорична, че за държавата има смисъл от консолидация, която се осъществява не на принципа „как е най-лесно“, а водещ мотив да бъде повишаването на ефективността в работата и качеството на услугите, които гражданите получават. Според Михайлова, законът трябва да дефинира ясни принципи за обединение на дружествата и прозрачни критерии за процедурата, за да имат и гражданите убедеността, че стъпката, предвидена в закона, ще подобри качеството на живот. Кметът на Троян за пореден път припомни настояването на НСОРБ да бъде направен анализ на предприетите досега стъпки от МРРБ за реформи във водния сектор и да бъде дадена обективна оценка на тяхната състоятелност.
На второ място общините са категорични, че и сегашният модел за управление на ВиК Асоциациите лишава общините от възможност да влияят върху вземането на решения, и на практика да участват в съгласуването и контрола по изпълнението на инвестиционните програми на дружествата. В момента държавата има 35% от гласовете в Асоциациите. По същество това е „блокираща” квота при взимане на решения на АВиК дори дадено решение да е подкрепено от всичките общини в Асоциациите, които притежават по закон 65% от гласовете. Каквото и да се опитват да променят кметовете чрез своя глас в Асоциацията, то е невъзможно, заради блокиращата квота на държавата. Според НСОРБ, на практика този подход лишава собственика на инфраструктурата, какъвто са общините, от правото да управлява своята собственост. Това, по думите на кметовете, е по-нататъшна централизация в сектора на ВиК.
И третият, но не по степен на важност въпрос, който засяга всички граждани и на който общините категорично възразяват, е въвеждането на единна цена на водата и услугите по доставка и отвеждане на територията на цялата консолидирана територия. Само за община Троян, предлаганата от МРРБ реформа ще доведе до унищожаване на ефективно работещо общинско дружество и цената на водата за жителите ще нарасне с 55%. Дружеството е обновило 85% от водопреносната мрежа, намалило е загубите на питейна вода и годишно прави инвестиции, надвишаващи многократно бизнеспрограмите на останалите 7 ВиК дружества, с които сега му предстои за се обедини. Нарастването на цените на водата и ВиК услугите в някои общини след консолидацията, достига 122%. Кметовете настояват да бъде предвиден адекватен период за въвеждане на законовите промени, за да бъде избегнат поне шока при преминаването на дружества към Асоциациите. Заместник-министър Веселина Терзийска бе категорична, че приемането на закона е условие за инвестиции от страна на ВиК дружествата в пречиствателни станции. Според нея, обсъждания в процеса на подготовка на законовите текстове в рамките на работни групи е неработещ механизъм и затова МРРБ е възприела подхода да изготви проект на закона, да проведе съгласуване с ЕК и след това да проведе срещи със заинтересованите страни, за да изслуша техните мнения. Очевидно по този подход и седмица след срещата с КЕВР, се проведе срещата с НСОРБ. Повече от 500 предложения и бележки са постъпили в писмен вид по време на общественото обсъждане и според зам.-министър Терзиева, голяма част от тях са „копи-пейст“.
Кметът на Петрич Димитър Бръчков призова за проява на здрав разум и обмисляне на реалистичен подход към изискването, записано в ПВУ за „създаване на предпоставки за консолидация“ в сектора. Той апелира такъв важен инструмент за европейска солидарност, какъвто е Механизма за възстановяване и устойчивост, да не бъде използван за принуда. „Говорим за ПВУ все едно е „преди новата ера“ и „след новата ера“. Той изложи аргументи в полза на тезата, че процесът на консолидация трябва да бъде добре обмислен, да бъде направена прогнозна оценка на въздействието на предлагания подход, да бъдат анализирани проблемите в работата и на сега съществуващите Асоциации.
Кметът на община Върбица Мердин Байрям подчерта, че общините не желаят да се консолидират, защото добре работещи общински дружества трябва да се влеят в лошо управлявани държавни. Според него, предложеният от МРРБ модел е капан без изход. В момента общините Смядово, Върбица и Велики Преслав, с решения на общинските си съвети, искат да напуснат Асоциацията, в която са принудително заедно с фалиращото ВиК Шумен, но законът не предвижда процедура за оттегляне. Според зам.-министър Терзийска Асоциациите са неработещи: „Съласна съм, че Асоциациите не работят, но те могат да изградят капацитет. Те са органът за съгласуване на ангажименти, инвестиции и намерения“. Тя уточни, че визията на министерството е за окрупняване в сектора, макар, че в закона неблагозвучния термин е заменен с консолидация.
Проведената на 26.07.2024 г. среща в МРРБ бе белязана от липса на нагласа от страна на министерството да бъде постигнато съгласие по поставяните многократно от общините проблеми

Свързани новини

„Нощ на музеите“в Гоце Делчев

vesito

Първан Дангов от Брюксел: Дискутира се енергийната сигурност – основа за развитие на европейската индустрия и ролята на България

vesito

Бабинден в село Пирин: Традицията е жива!

vesito

Публикувай коментар

* Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически.