Така цялостното завършване на аутобана ще стане факт към 2030 година. Брюксел каза “да” на България за проектиране и строителство и на второто платно на магистрала “Струма” извън Кресненското дефиле, съобщи регионалното министерство. Това ще даде възможност да започне работата по последния участък на аутобана между Крупник и Кресна. Правителството е възложило на министрите на регионалното развитие и на транспорта Андрей Цеков и Георги Гвоздейков да предприемат необходимите действия за проектиране и изграждане на този участък от “Струма”, става ясно от съобщението на ведомството.
От МРРБ уточняват още, че за това платно на аутобана – в посока от София към Кулата, тепърва ще се разглеждат възможните алтернативи. Възложено е прединвестиционно проучване. Трасето на магистрала “Струма” през дефилето е обект на спорове от години. Първоначалният план беше да се прокопае най-дългият шосеен тунел в Европа с дължина близо 20 километра, но той се оказа твърде скъп, а и не срещна одобрението на строителните компании. След това проектното трасе на този най-сложен участък от аутобана беше променено и предвиждаше в посока Гърция колите да се движат по досегашния път, който само да се реновира, а в обратна посока да се направи източен обход на Кресненското дефиле с пет тунела и 12 моста. За това платно вече са избрани строителни фирми, но подписването на договорите се забави заради оспорването в съда на ОВОС от екологични организации. В крайна сметка съдът отхвърли жалбите им.
Миналата година възникна идея целият път през Кресненското дефиле да се изостави като възможност и второто платно също да се изнесе извън дефилето, както настояваха екологичните организации. Пътят е около 11 километра, като почти целият в момента е разделен с колчета заради многобройните катастрофи. След като второто платно на магистралата също се изнесе от дефилето, той ще служи само като локален път. Според запознати до идеята се е стигнало след преговори с еколозите, които иначе биха оспорили в съда всяка възможна процедура, която предстои да се прави. Срокът за строителството на платното източно от дефилето е 4 години и по всяка вероятност то ще бъде готово до края на 2028 г. Новото трасе, за което Брюксел даде съгласие, все още не е проектирано, което означава, че реално строителството му няма да може да започне по-рано от година и половина. Срокът за изграждането му също е четири години и така цялата напълно построена магистрала “Струма” ще е готова най-вероятно около 2030 г., т.е. 25 години след като бе замислено довършването ѝ.