В България към 1 януари 2024 г. броят на регистрираните моторни превозни средства достига 4 030 487, от които леките автомобили са 3 006 214. Тревожно е, че 2 137 487 от тях са на възраст над 20 години. Тази статистика повдига редица въпроси относно безопасността и въздействието върху околната среда.
Усилията на Европейската комисия за намаляване на вредните емисии доведоха до редица промени, които вече се усещат чрез по-строгите правила за годишни технически прегледи. Много автомобили вече не отговарят на изискванията и не се допускат до движение, превръщайки се в коли за скрап .
Причини да бракувате старата си кола
Сред най-често срещаните причини за бракуване на автомобил са тежка повреда, невъзможен ремонт и спиране от движение при технически преглед. Основните проблеми, пред които се изправят собствениците, са два:
- Икономическа целесъобразност: Заслужава ли си да се инвестират пари за ремонт, който надминава пазарната стойност на автомобила?
- Безопасност: Заслужава ли си да се рискува здравето на семейството при пътуване в автомобил, чието техническо състояние не позволява да премине годишен технически преглед?
С въвеждането на строгите регулации за намаляване на вредните емисии, голяма част от колите в България стават негодни за употреба. Около 2 милиона автомобила ще бъдат в невъзможност да отговорят на новите евростандарти, основно защото са на възраст над 20 години.
Модифицирането на такива превозни средства, за да произвеждат по-малко вредни газове, често не си струва. Затова собствениците предпочитат да вземат колкото се може повече пари за тях и да инвестират в покупка на по-нов автомобил. А стариият да го дерегистрират от КАТ.