Спират замърсяващите коли още при прегледа, за нови ще се считат тези до 3 години

Сервизите, които извършват техническите прегледи на автомобилите, трябва да предават данните онлайн към Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”. Изискването важи за показателите от газанализатори, димомери и стендове за измерване на спирачните сили на колите, камионите и автобусите. Това предвиждат промени в наредбата за техническите прегледи, която е публикувана за обществено обсъждане.

Тази мярка е подобна на свързването на касовите апарати със системата на НАП. А причините да се предприеме е лошото качество на атмосферния въздух и превишаването   на допустимите норми на емисиите от прахови частици в големите градове. Като основна причина за състоянието на въздуха е посочено въздействието на моторните превозни средства от емисиите отработили газове, съобщава „24 часа“./ С въвеждането на онлайн връзката ще се пресекат възможностите за манипулации на данните за автомобилите и в движение да се оставят цапащи коли, които не отговарят на изискванията.

За да стане това автоматично предаване на резултатите от прегледа в пункта, средствата за измерване ще слагат софтуер, а “Автомобилна администрация” ще ги провери. Даден е 6-месечен гратисен период след обнародването на наредбата в “Държавен вестник”. В мотивите към новите текстове се посочва, че от направен анализ на средствата за измерване в сервизите станало ясно, че над 2/3 от тях отговарят на изискванията за работа със софтуер. За да може преходът към новите условия да е гладък, се дава срок от 9 месеца, в който технически прегледи ще могат да се правят без изградена онлайн връзка с “Автомобилна администрация”. След това пунктът няма да може да работи без нея.

За да се намали административната тежест, се предвижда да отпаднат отпечатването на хартия на резултатите от измерванията при преглед и тяхното съхранение. Освен това се предлага въвеждане на 36 месеца срок за пазене на данните и на графичните изображения на превозното средство, на които да се вижда ясно регистрационен номер, VIN номер и изминатите километри. Тази промяна се прави заради големия брой прегледи, които се извършват всяка година, и размера на съхраняваните данни. В момента няма регламентиран срок и това можело да натовари сервизите с разходи за допълнителна памет на компютрите.

С наредбата се правят изменения и относно екологичните групи на автомобилите. През 2020 г. тя бяха въведени, за да може общините да определят т.нар. зони с ниски емисии – тоест места, в които няма да се допускат цапащи коли. Определянето на групата за дадена кола зависи от два фактора. Първият е екологичната категория (EURO) или датата на първата им регистрация, ако няма екостандарт. Вторият е съдържанието на въглероден оксид в отработилите газове за бензиновите автомобили или стойността на коефициента на димност за дизеловите. С промените в наредбата се предвижда, когато екологичната група се определя според датата на първа регистрация, да се отчитат и резултатите от измерването на съдържанието на емисиите в отработилите газове.

Автомобилите, които са до 3-годишна възраст, ще попадат във възможно най-високата екологична група, без да се измерва съдържанието на емисиите. Колите без фабричен катализатор за газовете попадат в групата на най-цапащите независимо от датата на първата им регистрация. Екологичната група на леките и лекотоварните автомобили се отразява чрез перфорация на знака за преминат периодичен технически преглед. Отпада изискването за коли, регистрирани или минали преглед в друга държава, да имат отделен знак за екологична група.

Свързани новини

Ето заради колко пари изгоряха подкупните граничари на Гюешево

vesito

Улица в ж.к”Струмско“ и района на Полигона ще бъде с нарушено водоподаване

vesito

Абитуриенска фиеста в Благоевград

vesito

Публикувай коментар

* Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически.