Българските пътища остават опасни, сочат данните на КАТ
Депутати бързат с въпроса правилно ли промениха НК, 16 убити повече спрямо м. г.
Има намаление от 11% на пияните и дрогираните шофьори през август спрямо юли тази година, но в сравнение с август 2022 г. намалението е по-значително – над 30 процента. Това става ясно от писмен отговор на вътрешния министър Калин Стоянов на питане от депутата от “Възраждане” Петър Петров.
Целта на въпроса е да се установи дали са имали влияние влезлите в сила на 8 август промени в Наказателния кодекс, с които се отнемат в полза на държавата автомобилите на водачи с над 1,2 промила алкохол и употребили наркотици. Отговорът обаче е едновременно и да, и не, защото статистиката на заловените зависи от една страна от активността на пътната полиция да проверява, а от друга страна – колко шофьори са решили да нарушат закона. Вижда се например, че 499 са били заловените пияни и 478 дрогирани през юли т. г., а през август са били съответно 438 и 404. Да, но през юни са били 388 пияни и 367 дрогирани, тоест – спрямо юли има намаление от 11%, а спрямо юни – увеличение от близо 13%.
Експерти по математически модели обясниха пред “Труд news”, че става дума за малки отклонения и все още е рано да се определи тенденция. Необходимо е да се видят статистически данни на КАТ най-малко за едно полугодие – от 8 август 2023 г. до 8 февруари 2024 г., или за 1 година до 8 август 2024 г. и тогава да се види дали кривата отива надолу.
Големият проблем не само на МВР, а и на всички, които искат по-големи присъди, отнемане на автомобили и какви ли не още наказания на пияни и дрогирани шофьори е, че жертвите на пътя в България НE намаляват. Обратното – има увеличение както на броя на катастрофите, така и на убитите и ранените. Спрямо 2020 г. то е драстично (виж таблицата) – над 800 повече ПТП, над 60 повече убити и над 130 повече ранени. Тези данни трябва да видят депутатите, които гласуваха промените в НК, създадоха калпави правила и сега се чудят как да поправят. Тях трябва да гледат примерът Денков и неговият вътрешен министър, а не да говорят ала-бала за безопасност по българските пътища.
Снимката е илюстративна