Първолаци, които не са овладели в достатъчна степен български език, ще могат да повтарят първи клас, но не повече от веднъж. Такава промяна предвижда проектът за изменения и допълнения на Закона за предучилищното и училищното образование, които е публикуван за обществено обсъждане.
Действащата в момента нормативна уредба забранява повтарянето на класове в начален етап (от 1. до 4. клас), което според учители и синдикати води до натрупване на дефицити, които стават непреодолими и впоследствие могат да доведат до отпадане от училище. Предлаганите промени ще касаят деца от етносите, които са с различен от българския майчин език, но също бежанци или пък българчета, завръщащи се от чужбина.
Формите на подкрепа ще са общо три. Общата подкрепа включва допълнителни занимания по български език, каквито има и сега.
Нов е вариантът за интеграционно обучение в индивидуална форма за ученици от 1. до 8. клас, за които ще има специализирани занимания, но и ще се движат заедно с класа, в който са записани. Ще участват в общи дейности, за да не бъдат изолирани и да вървят със своята възрастова група. За тези, които съвсем не владеят езика, всяко училище ще може да разкрие подготвителен клас, в който да се изучава само български.
В подготвителните класове работата ще е в групи ученици, които са на едно ниво, а не на една възраст. Трябва обаче да са от класове в един етап – например начален или прогимназиален. При желание подготвителният клас може да е като обикновените от начален етап – с целодневна организация, което означава занималня за самоподготовка и занимания по интереси следобед.
Училището ще определя какъв вид езикова подкрепа да предложи според случая. Диагностика ще се прави на изхода на детската градина и в началото на първи клас, както е и сега. А подготвителният клас ще се завършва судостоверение с годишна оценка и ниво на владенее на езика плюс препоръка за езиковата подкрепа през следващата учебна година.
„Към момента езикова подкрепа се предоставя само по пътя на общата подкрепа за личностно развитие, в т.ч. чрез допълнително обучение по български език и литература, чрез консултации и други.
Практиката обаче показва, че независимо от усилията за обхващане на 4-годишните в задължително предучилищно образование в първи клас постъпват деца, които не владеят български език в достатъчна степен, което пречи на пълноценното им обучение по всички предмети, те бързо натрупват дефицити, демотивират се и в крайна сметка отпадат от образователната система.
Проблемите се задълбочават и от преминаването им в следващ клас в рамките на началния етап, без да повтарят. Предоставянето на допълнително обучение по български език наред с обучението по всички останали предмети по учебен план се оказва недостатъчно ефективна мярка, особено за учениците, които въобще не владеят български език“, гласят мотивите на МОН за предлаганите промени./ Блиц.бг