Агенция „Пътна инфраструктура“ обяви поръчка за изработване на прединвестиционно проучване и проектиране на трасе на едно от трасетата на автомагистрала „Струма“ през Кресненския пролом. Ще се търсят варианти за платното в посока Кулата, което да мине извън дефилето, както и варианти за дублиращо трасе. Поръчката е на стойност 1 млн. лв. без ДДС, като изрично се посочва, че е била консултирана с Европейската комисия. Срокът за подаване на оферти е до 29 април.
Припомняме, че в началото на март Европейската комисия одобри само едното платно на магистрала през Кресненското дефиле. Става въпрос за движението от Кулата към София, което ще мине по източния склон на Кресненския пролом. За другото платно обаче – от София към Кулата – тепърва ще се разглеждат възможните алтернативи. Именно за трасето към Кулата избраният изпълнител ще трябва да разработи варианти в две направления:
- Дясно платно на магистралата лот 3.2 извън Кресненското дефиле;
- Дублиращо двупосочно трасе на път I-1 (Е79) извън Кресненското дефиле
Припомняме, че регионалният министър Андрей Цеков има идея въпросното дублиращо трасе да изпълнява функциите в бъдеще на основно платно. Въпреки това той така и не обясни откъде трябва да мине то. От документацията към поръчката става ясно, че началото на въпросното дублиращо трасе ще е северно от пътен възел „Симитли“, при края на лот 3.1 (Благоевград – Крупник). Краят му ще е южно от пътен възел „Кресна“, при началото на лот 3.3 (Кресна – Сандански). Дясното платно пък също ще води началото си от пътния възел при „Симитли“, но краят му е предвиден да бъде при обходния път на Кресна, който е част от проекта лот 3.2.
Прогнозната дължина на всяко от двете трасета е между 20 и 25 км. Пътният габарит на дублиращото трасе трябва да е съобразен с габарита на първокласния път преди и след участъка. Той трябва да включва 2 активни ленти, включително лента за бавнодвижещи се моторни превозни средства. Ще се изследва и необходимостта от поставяне на физически разделители между платната. За дясното платно е записано „лот 3.2 – Г10.501, включително с лента за бавнодвижещи се МПС-та. Припомняме, че при този вариант инж. Румен Марков обясни в подкаста на Economic.bg, че не се предвижда трасето да е с габарит на магистрала. Любопитен детайл в документацията е, че за проекта ще е „необходимо провеждането на цялостна процедура по ОВОС“, чрез която следва да се извърши и процедурата по оценка на съвместимост с предмета и целите на опазване на защитените зони от екологичната мрежа „Натура 2000“.
Процедурите ще се проведат от Възложителя въз основа на изработеното прединвестиционно проучване (варианти).“
Припомняме, че еколози и природозащитници алармираха миналата година, че ОВОС-ът за участъка е изтекъл. За да го спаси, бившият регионален министър Иван Шишков подписа договор за строителство с два консорциума и даде старт на доизграждането на пътния възел при Кресна. Еколозите са на мнение, че ще се търсят алтернативи на участъка само за да се каже, че няма такива и да се подходи със строителство във вариант, избран от времето на ГЕРБ – платното в посока София да бъде реализирано по склона на планината, а в посока Кулата – да се модернизира Е79 в пролома.
Мониторинг на влечуги
АПИ обяви и обществена поръчка за провеждане на мониторинг на 4 вида влечуги в участъка на първокласния път I-1 (Е-79) през Кресненския пролом. Изследването ще обхваща шипобедрена и шипоопашата костенурка, ивичест и леопардов смок, които са предмет на опазване в защитена зона за местообитанията „Кресна-Илинденци“. Срокът за подаване на офертите е 29 април. Индикативната стойност е 400 хил. лв. без ДДС и средствата са осигурени от републиканския бюджет. Изследването ще се проведе в три периода: пролетен, летен и есенен. Въз основа на данните от мониторинга върху популациите на различните видове влечуги ще се анализира числеността на популациите в района на Е-79, оценка на ефикасността на съоръженията за смекчаване на негативните ефекти върху фауната и т. н. Мониторингът ще се осъществи за срок от 4 години.