Ще бъде ли готов скоростният път Видин – Ботевград до края на годината?

Ако обещанията се спазваха, в края на тази година скоростният път Видин – Ботевград трябваше да е готов. Така поне обещаваше бившият премиер и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов на протестиращите видинчани през 2018 г. Лидерът на протестите Росица Кирова дори успя да осребри участието си с шеметна политическа кариера – мина през партията на Слави Трифонов и акостира в ГЕРБ, за да стане заместник-председател на 46-тото Народно събрание.

Разширението на пътя край Видин  Сн. „Нивел строй“

Близо четири години по-късно няма нито един готов участък от планираното 167 км трасе между Видин и Ботевград. Цените, на които се строят някои участъци, са космически – 30 млн.лв./км за скоростен път, а не за магистрала. Качеството е под въпрос, а за някои участъци, като например от Ружинци до Монтана, все още не се знае откъде ще мине пътят. Малка утеха е, че все пак в една значителна част от трасето се работи и догодина може да има пуснат първи готов участък.

Изграждането на скоростния път Видин – Ботевград, който на места е с магистрални габарити, беше сред топ приоритетите през първия програмен период от фондовете на Европейския съюз 2007 – 2013 г. Впоследствие изпадна от европейското финансиране за сметка на други приоритетни обекти като довършването на магистралите „Тракия“ (София-Бургас) и „Струма“ (София – ГКПП „Кулата“). В същото време беше пуснато движението през втория мост над Дунав между Видин и Калафат, което натовари пътя към него. Така се стигна до протестите в началото на 2018 г. и последвалото обещание на Борисов.

Първоначалната идея на изграждането на пътя беше да се строи за сметка на строителя, като той ще получи парите си чак след въвеждането на новопостроения път в експлоатация. Или както се изрази тогавашният министър на регионалното развитие Николай Нанков, минаваме от съветски към немски модел на работа.

С добрите намерения за спазване на правилата и в името на бързото строителство на пътя, Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) обяви обществени поръчки за няколко участъка. По три позиции бяха избрани изпълнители и сключени договори през 2019 г. Това са участъците Видин – п.в. „Макреш“ и Мездра – Ботевград, разделен на два подучастъка.

Внезапно и без обяснения обаче търговете за другите участъци бяха прекратени. През октомври 2020 г. стана ясно, че пътят ще се достроява с инхаус възлагане. Държавната компания „Автомагистрали“ получи чек от над 1 милиард лева за строителството на участъка между п.в.“Макреш“ и Монтана (66 км).

Така при изграждането на пътя Видин – Ботевград се сблъскаха двата новаторски модела на ГЕРБ за строителството на пътища – с банков кредит и с аванс от държавата.

Строителите със заеми и с аванси

В момента три обединения строят своите участъци без нито лев държавно финансиране. За целта те теглиха кредити от банки.

Обединенията „Северозапад Лот 1“ ДЗЗД, с водещ партньор „Нивел строй“, и „МБ Лот-2-2019“ ДЗЗД, начело с „Европейски пътища“, са били в преговори за заем от държавната Българска банка за развитие (ББР), а „Геопът лот 1“ с участници „Геострой“ и „Пътстрой-92“ са теглили кредит от „Райфайзенбанк“, показва проверка на Mediapool в публикуваните договори на сайта на АПИ в профила на купувача.

Но идва служебното правителство на Румен Радев и бившият вече министър на икономиката и настоящ лидер на „Продължаваме промяната“ Кирил Петков промени устава на ББР и въведе лимит от 5 млн. лв. за един заем. Така двамата изпълнители не успяват да вземат парите. Не кредитираме строителството на пътя Видин – Ботевград, казаха от държавната банка в отговор на запитване на Mediapool. Членове от двете сдружения – „Северозапад Лот 1“ и „МБ Лот-2-2019“ посочиха, че строят пътя със собствени средства и са в преговори с други финансови институции за кредитиране на обекта. Част от компаниите в обединенията, като „Нивел строй“, „ПСТ Груп“ и „Европейски пътища“, получиха обаче аванси за стотици милиони левове общо от „Автомагистрали“ по схемите с инхаус възлагането и би трявбвало да разполагат с налични средства, въпреки че твърдят, че карат на „мускули“. Така поне се изразиха техни представители.

С пари в аванс строи държавната „Автомагистрали“, но не точно тя, а фирмите, на които е превъзложила дейността си по познатата схема с договори за наем на техника, доставка на материали и други специфични дейности. Общо са подписани 25 договора с външни изпълнители за 856 млн. лв. без ДДС, което е близо 95 на сто от стойността на основния договор, установи Сметната палата.

Анекси и поскъпване

Все пак намерението на ББР да кредитира строителството на пътя е предпоставка в края на 2020 г. и началото на 2021 г. да бъдат подписани анекси със строителите със заеми, с които се променя начинът на заплащането им. Участъците им са разделени на няколко по-малки подучастъка и след завършването на всеки един от тях е предвидено да бъде платено, а не както беше първоначално – след като бъде изграден целият участък.

Другата промяна е свързана с увеличаване на срока на изпълнение на обектите с малко повече от година, заради коронавируса и наложеното извънредно положение през 2020 г., както и заради препроектиране.

Два от обектите се оскъпяват заради промяна на първоначалните проекти. По искане на местната власт в Мездра и Ботевград вместо заложените кръгови кръстовища на входовете на градовете ще бъдат изградени кръстовища на две нива. Така договорът за участъка Люти дол – Ботевград на „Геопът Лот 1“ се оскъпява с 25 млн. лв., а този на обединението начело с „Европейски пътища“ от Мездра до Люти дол – със 111 млн. лв., което е почти половината от цената на първоначално подписания договор от малко над 222 млн. лв. без ДДС. Тук увеличението е значително, защото на изпълнителя е възложено да направи и ремонт на третокласния път Ребърково – Люти дол – Ботевград (33 км), който да се ползва от тежкотоварния трафик като обходен маршрут.

Строителство на пътя Мездра – Люти дол  Сн. АПИ

Остарелите идейни проекти, по които строителите трябва да изготвят работните, се оказват една от основните причини за поскъпването на строителството. Идейните проекти за пътя Мездра – Ботевград са правени преди повече от десетина години, по времето, когато обектът беше приоритетен за европейско финансиране в периода 2007 – 2013 г. С днешна дата има голямо разминаване с действителното състояние на трасето спрямо преди 10 години. Допълнителен проблем се явяват и претенциите на местната власт, на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ и допълнителни връзки за животновъди и земеделци, които не са били предвидени в идейния проект. Това води до препроектиране, забавяне на изграждането на пътя и оскъпяването му, обясниха пътни експерти пред Mediapool. Според тях не трябва да има повече от година – две от изготвянето на проекта до започването на строителството, за да може то да върви бързо и гладко.

Рекордна цена на километър

Всичко това води и до постигане на рекордната цена за изграждане на километър път от близо 30 млн. лв. за участъка от Мездра до Люти дол. Той се строи от обединението начело с „Европейски пътища“, което трябва да построи участък от 13.5 км за близо 400 млн. лв. с ДДС. Причина за драстичното поскъпване е и добавянето на основен ремонт на обходен път от 33 км, заради отказа на МВР и местната власт да се ползват пътищата през Петрохан и Своге, където стана тежък пътен инцидент преди години с 20 загинали.

В същото време съседният до него участък от Люти дол до Ботевград се строи от обединение начело с „Геострой“ на цена три пъти по-евтино – за близо 10 млн. лв./км.

Старото ръководство на АПИ защитаваше скъпото строителство Мездра – Люти дол с факта, че се изгражда авансово за сметка на изпълнителите и трудният терен – минава се през Стара планина, което налага изграждането на два тунела.

Няма обаче обяснения за скъпото строителство през Дунавската равнина, където пътят е с магистрални габарити, а не скоростен, както е в участъка през Стара планина. „Автомагистрали“ строи 66-те км от п.в. „Макреш“ до Монтана на цена от 16.5 млн. лв./км, докато обединението начело с „Нивел строй“ изгражда пътя от Видин до п.в. Макреш на цена от 12 млн. лв./км.

Проблемите

Всички нередности, които виждаме по магистрала „Хемус“, се повтарят и със скоростния път Ботевград – Видин, – строителството на част от трасето също не е планирано, установихме и незаконно строителство, коментира пред Mediapool заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.

Става въпрос за ремонта на пътя Ребърково – Люти дол – Ботевград, който е започнал без протокол за откриване на строителна площадка и фирмата е глобена.

Отстраняване на хумус по директното трасе Видин – Монтана  Сн.“Нивел строй“

Иван Шишков описа образно трасето на пътя Видин – Ботевград така: „И ние не знаем откъде ще мине трасето в северозападния скоростен път. Има парче от магистралата, което е в средата и не можем да намерим пътя – участъкът е възложен инхаус на „Автомагистрали“. За два от подучастъците има издадени разрешения за строеж буквално в последните дни на предишното управление на ГЕРБ. След това има три подучастъка, за които няма влезли в сила подробни устройствени планове (ПУП), защото се оспорват в съда. От Монтана до Враца пак нямаме трасе.“

Според заместник-министъра на регионалното развитие очевидно е, че ГЕРБ са имали проблем с планирането на инфраструктурните проекти.

Качеството

Освен с планирането, възлагането, бавните отчуждителни процедури и археологическите проучвания, очевидно държавата не следи особено за качественото изпълнение на обектите. По закон тази отговорност е възложена на фирмите по строителен надзор, но подозренията са, че понякога те работят заедно с изпълнителя и на практика контролът е фиктивен.

Три пръста дупка на строящия се километър 177, където вместо подпорна стена е изграден армонасип Сн. Димитър Петров

Така граждани, които пътуват по трасето на строящия се участък между Мездра и Ботевград през пролетта попаднаха на „монтажна пяна“ на изграждащия се 177-ми километър от пътя. За това алармира инж. Димитър Петров във „Фейсбук“ и пусна снимки. Строителят – „Европейски пътища“ обясни тогава, че това е „временно“ решение и обеща да се поправи, но засега това не се случва. По проект на това място трябва да има изградена подпорна стена, но вместо това е направен „временен“ армонасип, който под тежестта на трафика от пролетта досега вече е пропаднал, твърди инж.Петров.

„Подпорната стена“ на компроментирания километър 177 край Люти дол  Сн. Димитър Петров

Сроковете

Едно е ясно – със сигурност скоростният път Ботевград – Видин няма да бъде завършен до края на годината. Изпълнителният директор на „Автомагистрали“ Десислава Христова заяви пред Mediapool, че се надява следващата година обектът, изграждан от „Главболгарстрой“, да бъде пуснат в експлоатация.

Тези, които се строят с банкови кредити, би трябвало да са готови през 2023 – 2024 г. От компаниите заявиха, че спазват определените им графици и няма изоставане. Става въпрос за участъците Мездра – Ботевград и Видин – п.в.“Макреш“.

Кога ще започне строителството на участъка Ружинци – Монтана – Враца, никой не се наема да каже.

Случаят със скоростния път Видин-Благоевград е красноречива илюстрация за цялото пътно строителство, което беше гордостта на ГЕРБ, но се оказа пълен батак. Резултатите са известни – забавени срокове, съмнително качество и създаване на отлична среда за корупция и източване на публични средства.

„Тази публикация е създадена с финансовата подкрепа на Фонд Активни граждани България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието на публикацията се носи от Фондация Инфо спейс и при никакви обстоятелства не може да се приема, че тази публикация отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Фонд Активни граждани България.“

Източник: mediapool.bg

Свързани новини

Жестоко! Затвориха кучета в клетки и ги изоставиха в контейнер в жегата

vesito

Облекчават Covid мерките от началото на февруари

vesito

ЧЕЗ със „Златно сърце“ за подкрепата си към професионалното образование в България

vesito

Публикувай коментар

* Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически.