Повече пари за строителите, но не за всички

Ще се актуализира и увеличи цената на старите, вече сключени контракти за строителство и ремонт, но не за всички. Индексацията на договорите няма да е задължителна и ще се извършва при наличен бюджет, след договорка между възложителите и изпълнителите. Това обясни зам.-строителният министър Деляна Иванова пред депутатите от регионалната комисия.

За компенсаторна методика, която да позволи да се индексират цените по старите договори заради високия ръст на строителните материали с между 30 и 60 на сто, поскъпване на горивата, на труда и на цялостната инфлация, настояват от строителния сектор вече над година. В Министерство на финансите се разработва методика как това да се случи. Към момента от ведомството настояват индексацията да има пределен таван, което според фирмите от сектора обезсмисля анексите, тъй като в този случай няма как да се компенсират загубите на компаниите от високата инфлация.

Зам.-министър Иванова обясни, че контрактите по европейските програми могат да бъдат индексирани заради поскъпването, единствено ако има спестени средства при възлагането от бюджета им. Но увери депутатите, че такива има. Призна обаче, че ситуацията с договорите, които са възложени с държавни или общински средства, ситуацията е по-сложна. И ще се решава при индивидуални преговори за всеки различен проект. Именно липсата на предвидени средства в бюджета за подобен компенсаторен механизъм е и сред най-големите притеснения на сектора.

Методиката за компенсация е почти готова, обясни вицепремиерът и строителен министър Гроздан Караджов. И допълни, че за да бъде приложена тя обаче, отново решението ще е на депутатите. Именно заради спорове в НС значително закъсня решението за изплащане на дължимите към пътния сектор средства за приключили преди година ремонти на шосета и за размразяване на започнати, но незавършени обновявания. Сега отново депутатите ще трябва да направят промяна в Закона за обществените поръчки, така че да позволят на МС да разрешава ползване на методиката и изменение на цената по вече подписани договори, обясни Караджов.

Заради липсата на методика за индексация на цените, половината от пътните компании към момента отказват да подпишат анекси към договорите за текущ ремонт и поддръжка на шосетата. Тъй като старите цени, по които са сключени контрактите, биха означавали да работят на сериозна загуба. При това, вече веднъж кредитирали държавата с 1,2 млрд. лв. Наистина, в момента държавата им изплаща половината от тази сума, но повече от една трета от парите се връщат веднага в бюджета като ДДС по приложените фактури за цялата стойност на извършените ремонти. Фирмите изнемогват и няма как да работят на загуба, тъй като дори и да са имали спестени средства, те бяха изядени от инфлацията и от натрупаните задължения в резултат на забавените плащания от страна на държавата, обясниха от сектора. Преговорите с компаниите са много трудни, обясни Караджов. И допълни, че преведените над 650 млн. лв. към пътните фирми са жест към компаниите, който се стреми да спечели доверието им и да ги увери, че ще бъде приета методика за компенсации, така че подписаните от тях анекси за ремонт на пътища при старите, неизгодни цени, ще бъдат актуализирани като стойност.

Източник: Труд

Свързани новини

Пенсионерите дават за храна всеки трети лев

vesito

Политиката за трето дете в Китай: Където са две, там са и три

Regiona

Светъл празник: Красиви имена черпят днес, на трапезата задължително трябва да има…

Regiona

Публикувай коментар

* Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически.