Не сте щастливи: Как да разберете, че имате недостиг на серотонин и какво да правите?

Чувствате ли се болни? Животът ви не е щастлив, само тъмни мисли се прокрадват в главата ви? Първата стъпка е да си спомните дали сте спали добре (и колко отдавна), дали сте гладни, дали пиете достатъчно вода и колко време сте прекарали на открито. А също така проверете как сте със серотонина – наистина вълшебно вещество, което ни радва и в същото време се извлича буквално от нищо.

Какво е серотонин?

Най-изненадващият факт за серотонина: до 90% от този хормон в тялото се произвежда не в мозъка, а в червата. В неговото производство активно участват чревните бактерии и ако техният баланс е нарушен, страда не само храносмилането, но и настроението ни. Освен това някои проучвания през последните години отчитат пряка връзка между дисбалансираната чревна флора и склонността към депресия. Учените все още не са готови да кажат какво е основно по този въпрос: липсата на бактерии води до намаляване на производството на серотонин и в резултат на това се развива депресия или бактериите умират поради депресия, но фактът остава – депресивните състояния и чревните разстройства са брънки на една верига. И ако сте предразположени към депресия, тогава може да си струва да обърнете специално внимание на здравето на червата – и обратно.

За какво е отговорен серотонинът?

Той участва в регулирането на паметта, съня, поведенческите и емоционалните реакции. Кръвното налягане, терморегулацията и хранителните реакции също зависят от това дали има достатъчно серотонин в тялото. Този хормон регулира стесняването на кръвоносните съдове  и поради това липсата му може да доведе до развитие на тежка мигрена. Серотонинът влияе върху чувствителността на болковата система на нашето тяло: когато липсва, чувствителността рязко се увеличава и дори най-слабото дразнене реагира със силна болка. И, разбира се, серотонинът помага да се регулира нашето настроение: с неговата липса или излишък се развиват апатия и депресия, а при продължителен дефицит – депресия.

10-20% от серотонина се развива в мозъка,

по-точно в епифизата. А слънчевата светлина играе много важна роля в отделянето на серотонин. Ако няма достатъчно дневна светлина, епифизата започва активно да произвежда меланин, който потиска производството на серотонин – и настроението ни пада. Това е и причината, поради която през есента и зимата, когато се стъмни рано и рядко виждаме слънцето, настроението ни често е по-лошо, отколкото през лятото.

Как да разберете дали ви липсва серотонин?

Дефицитът на серотонин най-често се проявява по следния начин:

  • Проблеми с храносмилането и червата;
  • Мускулна слабост;
  • Отслабване на имунитета;
  • Нарушение на циркадните ритми, синдром на повишена сънливост (състояние, при което искате да спите повече през деня, отколкото през нощта);
  • Депресия, повишена тревожност;
  • мигрена;
  • Проблеми с паметта.

Ако тези симптоми продължават повече от две седмици (и няма обективни причини за появата им), може да си струва да попитате лекар за препоръка за кръвен тест: обикновено съдържанието на серотонин в кръвта не трябва да бъде под 50 над 220 ng / ml. Може би ще ви трябват специални лекарства, за да повишите нивото на този невротрансмитер.

Как да повишим нивата на серотонин?

Храненето, активният начин на живот и дори приемането на някои витамини (най-вече витамин D и омега-3 мастни киселини) могат да помогнат за поддържането на здравословни нива на серотонин. Тъй като освобождаването на серотонин се случва с активното участие на аминокиселината триптофан, редовната консумация на храни с високото му съдържание помагат на мозъка ни да произвежда по-активно серотонин. В следните продукти има много триптофан: сирене, мазнини и нискомаслена извара, бобови растения, гъби, просо, елда. Бананите, шоколадът, кафето, чаят, фурмите, портокалите, сините сливи, смокините, доматите също помагат за повишаване на серотонина в организма.

Друг начин за повишаване на нивата на серотонин е чрез активни игри или спорт на открито. Първо, освобождаването на този невротрансмитер е по-активно под въздействието на слънчевата светлина и, второ, упражненията и спортът също влияят на производството на „хормона на щастието“.

The post Не сте щастливи: Как да разберете, че имате недостиг на серотонин и какво да правите? appeared first on Жената днес.

Източник: jenatadnes.com

Свързани новини

Съветите на Страхил Иванов за това колко и кога да пием вода

Regiona

Най-добрите храни, за да се почувствате по-добре след преяждане

Regiona

Циркаден ритъм и оптимално време за тренировка 

Regiona

Публикувай коментар

* Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически.