Кметът на община Кюстендил инж. Огнян Атанасов представи иновативната туристическа платформа на общината и предложи национален QR код за всички входни точки на България на конференцията „Дестинация България на фокус за 2026 г.“.
Форумът бе организиран от Националния борд по туризъм (НБТ) и Министерството на туризма и на него бе представена идеята за първата в България методика за измерване на значимите събития и въздействието им върху туристическата икономика.
Националният борд по туризъм ще опита за първи път в България да направи методика, безпрецедентна таблица на значимите събития, които правят България атрактивна дестинация не само в областта на туризма, но и във всички сектори на обществения живот.
Заместник-председателят на НБТ д-р Мартин Захариев подчерта, че подобна таблица и анализ до момента не са правени в България, а включването им в националната туристическа политика ще позволи страната да отчита реалната добавена стойност на фестивали, културни прояви, спортни събития и международни форуми.
Захариев посочи впечатляващи данни за мащаба на сектора:
–37 000 хотелиери и инвеститори;
–близо 5 000 туроператори;
–20 000 ресторантьори;
–230 туристически сдружения;
–1900 туристически събития и фестивали;
–5600 концерта годишно, посетени от 2,7 млн. души;
–десетки културни, спортни и конгресни локации.
Той подчерта, че за да бъде измерен реалният ефект на туризма, е необходима нова методология, основана на когнитивен анализ, каквато се препоръчва от Световната организация по туризъм.
В рамките на заседанието кметът на Кюстендил инж. Огнян Атанасов представи разработената от отдел “ Туризъм, младежки дейности и спорт”иновативна туристическа мобилна платформа, създадена в последните месеци като част от новата политика за дигитално обслужване на туристите в региона.
Платформата събира в единна система:
–културно-исторически обекти;
–балнеоложки центрове и минерални извори;
–туристически маршрути;
–събития;
–места за настаняване и хранене;
–спортни зали и съоръжения
„Туристът сканира QR код и получава всичко необходимо за престоя си – бързо, интуитивно и модерно. Това е бъдещето на туризма и доказателство, че общините могат да бъдат двигател на промяната“, подчерта кметът.
Кметът инж. Атанасов отправи ключово предложение, което впечатли участниците в дискусията:
унифициран QR код, който да бъде разположен на всички входни точки на страната –
летища, жп гари, автогари, магистрални зони за отдих, големи туристически обекти.
Чрез него всеки турист ще получава моментален достъп до национален календар на събитията, информация за културни прояви, фестивали, спортни инициативи, музеи, маршрути и регионални ресурси.
Събирането на данни, тяхното превеждане, дигитализиране и достъпност за туристите ще дадат възможност България да изгради силен, единен и конкурентен туристически образ.



