Ако притежавате собствен мотоциклет или сте фен на моторните спортове, трябва да знаете как да полагате добра грижа за всички моторни компоненти.
Най-често срещаните проблеми са свързани със спирачните накладки, спирачната течност, въздушните филтри, двигателното масло и филтър и акумулаторната батерия. Но кога се налага смяна на мото радиатори?
В последно време се набляга на развитието на мощността на моторите и двигателите с вътрешно горене, които генерират огромно количество топлина. Това налага производство на качествени мото радиатори , тяхното правилно монтиране и редовна поддръжка.
Какво е мото радиатор
Всички мотоциклети разполагат с двигател, важна част от който е охладителната система. Предназначението на охладителната система се свежда до няколко основни функции.
- Осигурява оптимална работна температура.
- Предпазва частите на двигателя от деформация заради висока температура.
- Предпазва маслото от прегряване.
Важни компоненти на течностната охладителната система са радиаторът и охладителната течност.
Радиаторът е разположен в предната част на двигателя и играе важна роля в охлаждането. Той спомага качествената циркулация на охладителната течност по време на употреба. Загрятата охладителна течност излиза от двигателя и радиаторът осигурява близък контакт с външния въздух, като по този начин се избягва покачването на температурата.
Периодично почистване и поддръжка
Поддръжката на радиатора е от изключителна важност, за да удължите живота на двигателя максимално и да подобрите цялостната му работа.
- Винаги проверявайте и поддържайте нивото на охлаждащата течност в радиатора.
- Проверявайте правилното функциониране на вентилатора.
- Бъдете нащрек за всякакви течове от радиатора.
Възможните проблеми с охладителната система се свеждат до нарушаване на плътността или намаляване на интензивността на охлаждането. Редовното техническо обслужване е задължително и включва проверка и регулация на обтегнатостта на ремъка, промиване на водната риза и радиатора със силна водна струя, отстраняване на образуван котлен камък.
Необходимо е редовно да допълвате охладителна течност и да проверявате дали работата температура е повишена, тъй като тя е индикатор за слабо охлаждане. Тя може да произлезе от различни фактори.
- Запушен или замърсен радиатор
- Недостатъчно количество охладителна течност
- Образуван котлен камък, в случай че се използва смес от охладителна течност и вода.
- Повреда на работното колело или скъсване на ремъка
Освен редовното допълване на охладителната течност, ще се наложи и периодичното почистване на цялата охладителна система.
Как да изчистим охладителната система?
Ако сте решили да пречистите цялостната охладителна система, първо оставете мотора да се охлади за няколко часа и да няма никаква топлина на двигателя.
Следващата стъпка е да отстраните всички каросерии и да проверите радиатора и маркучите. Разгледайте дали има пукнатини или наранявания. След това източете охлаждащата течност, напълнете с чиста вода, която също да се източи и затегнете капачката отново. Промийте радиаторите и маркучите със силна струя вода. Напълнете отново качествена охладителна течност и сглобете отново.
Ако профилактичните дейности не подействат и двигателят продължава да покачва температурата си, е редно да се консултирате с механик при първа възможност.
Удари и износване
Колкото и да сме внимателни, факт е че инцидентите с мотоциклети са често срещани. В случай че е нанесен силен удар на мотора при сблъсък или падане е възможна деформацията на различни компоненти, включително и радиатора.
Ако деформацията е сериозна тя може не само да предизвика некоректна работа на охладителната система, но и сериозни поражения. В такъв случай ще се наложи цялостна подмяна на радиатора.
В случай че има проблем с херметизацията, то вероятно идва от външна или вътрешна повреда на елементи. Течността се излива извън или в двигателя в зависимост от мястото на повредата.
За да сменим радиатора, не е задължително той да е бил наранен при удар. Както всички автомобилни и моторни части, радиаторът има период от време, който е оптимален за употреба. След този период се износва и е негоден за употреба.
Източник: unsplash.com