Военният министър: Трябва да сме готови за най-лошото с майор Валентин Терзиев

Втори ден продължава издирването на изчезналия военен пилот в Черно море, но шансовете да бъде открит жив са минимални и трябва да сме готови за най-лошото. Това стана ясно от думите на военния министър Георги Панайотов пред БНТ.

Според него изминалото време, условията в морето и липсата на каквато и да е следа, намаляват шансовете за откриването на майор Валентин Терзиев жив и здрав.

В ранните часове в сряда при военно учение изтребител МИГ-29 изчезна от радарите и се разби в морето. Черната кутия на самолета все още не е открита. Намерени са само отделни предмети. Предполага се, че останките от машината са на дълбочина около 70 метра в морето край Шабла. Причината за катастрофата засега остава неясна. 

Днес ще бъде пуснат хидролокатор, който допълнително ще обследва дъното.За това ще се проведат преговори с фирми, които разполагат с такава техника, каза още военният министър. Към момента е обследван терен от 20 квадратни мили.

Според военния министър каквото и да се е случило, то е станало внезапно.

„Майор Терзиев не е очаквал това, което се е случило. Той не е докладвал за каквито и да било проблеми, не е опитал да осъществи връзка с командването, не е съобщил за катапултиране. Не се намира никъде сигнал от маяка на катапулта. Никъде радарите не засичат такова нещо, което води до най-вероятното заключение, че катапултиране не е имало. Пилот с опита и способностите на майор Терзиев е обучен отлично и при катапултиране той знае, че е длъжен да докладва. Но не е направил това нещо, което ни кара да приемем, че катапултиране не е имало“, каза Георги Панайотов.

Самолетът, който е пуснал мишената, е видял как майор Терзиев я е поразил. Това е потвърдено визуално. Оттам нататък нямам данни някой да е виждал, каквото и да е, допълни той.

„Проверяваме какво може да се е объркало. Хипотези, колкото искате. Спекулации могат да се правят, колкото искате. Може да се прибегне към политическо говорене. Искам да се установят фактите и да ви кажа каква всъщност е била причината“, каза министърът на отбраната.

Той призова да не се правят спекулации, защото всички опции се проверяват.

„Конкретният изтребител МиГ-29, който е бил пилотиран от майор Терзиев, е бил в рамките на т.нар. жизнен цикъл, който изтича през 2029-2030 г. Изтребителят е бил поддържан и е бил технически изправен към момента на започване на изпълнение на задачата“, заяви още Георги Панайотов.

Той посочи, че изчезналият военен пилот е един от асовете във Военновъздушните сили. „Той е пилот първи клас, но в авиацията първи клас това не е просто някакво признание, това е първи клас пилот. Майорът е имал т.нар. нальот и през нощта и през деня повече от 709 часа на МиГ-29“, каза Георги Панайотов.

По думите му, стандартите на НАТО за нальот е в рамките на 180 часа годишно, но 40 са на тренажор. В българските ВВС нальотът е значително по-малък поради липса на ресурси.

„Пилотите са хора, които обичат България и пазят небето на България“, каза Панайотов с насълзени очи.“Много малко са българските мъже, които са способни на такава откровеност и искрена любов към родината“, добави той.

Военният министър посочи, че България разполага с ограничен брой бойни самолети. Според него основният проблем е свързан с поддръжката им.

„Купува се нова техника и клаузите за поддръжката са може би били неглижирани. За F-16 не е така, там нещата са железни. Подобен е проблема с едни самолети, които се казват L-39. Тяхната поддръжка на практика е спряна и не летят“, каза още Георги Панайотов.

 

Източник: mediapool.bg

Свързани новини

От днес: Разхлабване на мерките и нови правила за влизащите в страната

vesito

Защо заразените с КОВИД-19 в България са толкова малко?

desi

Днес чакаме 52 000 дози ваксини

vesito

Публикувай коментар

* Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически.